Třiadvacetiletý Pavel Zajíc z Hradce Králové chtěl mít na svém kole dřevěné blatníky. Jejich vývoj a výroba trvaly dva roky, nepodařenými kusy dokonce doma topili. Díky tvrdohlavosti a vytrvalosti si nejen splnil svůj sen, ale navíc s kamarádem založil firmu Harold Bicycles a už dva roky renovují kola na míru. K dřevěným blatníkům přibyla řídítka, ve vývoji jsou speciální rámy a cyklobrašny. Unikátní na téhle “millennials” firmě je, že mladíci používají české materiály a spolupracují s lokálními dodavateli.

Originální design, kvalitní materiály, českou ruční výrobu a cyklistiku spojuje firma Harold Bicycles, kterou založila dvojice mladých podnikatelů v Hradci Králové. Třiadvacetiletý Tomáš Lupínek se společně se stejně starým kamarádem Pavlem Zajícem zabývá renovací starých jízdních kol, výrobou dřevěných blatníků a dalších cyklodoplňků.

Tomáš Lupínek (vpravo) a Pavel Zajíc. Foto: Harold Bicycles

Tomáš Lupínek (vpravo) a Pavel Zajíc. Foto: Harold Bicycles

Za dva roky prodali dva mladíci desítky ručně vyrobených kol. Jen letos přestavovali takové lahůdky, jako byla kostra prvorepublikového dámského kola Tatra či silniční rámy italských malovýrob. Jak sami zakladatelé říkají, firma vznikla z vášně pro design, retro styl a z chuti změnit prostředí ve městech.

Nápad pustit se do podnikání přišel až se dřevěnými blatníky, které si Pavel přál mít na svém kole.

„Nakonec jsme na blatnících pracovali dva roky, než jsme dosáhli dobrého výsledku. Pokaženými kusy jsme doma už i topili. Napadlo nás nabídnout blatníky i dalším zájemcům a založit firmu. Myslím, že kdybychom se tehdy nad výrobou blatníků tak netrápili, značka by možná nevznikla,“ uvažuje Tomáš Lupínek.

Dřevěné blatníky jsou v Česku unikátní. „Ve světě je výrobců jen pár, přitom před více než sto lety byly dřevěné blatníky běžnou součástí jízdních kol,“ vysvětluje student žurnalistiky Lupínek a dodává, že firma nabízí blatníky ve čtyřech barevných kombinacích.

Blatník má pět vrstev, z nichž je jedna příčně řezaná tak, aby zajišťovala odolnost celého korpusu proti kroucení. Zatímco povrchové dřevo se různí, jádro je vždy vyrobené z kvalitního bukového dřeva.

Povrch blatníků je ošetřen směsí přírodních vosků a olejů, které dřevo chrání před povětrnostními vlivy. „Nepoužíváme syntetické laky, tím také chráníme životní prostředí. Jednotlivé vrstvy jsou spojené lepidlem s nejvyšší možnou odolností vůči vodě, které si mícháme sami. Nerezový materiál pochází od českého výrobce a dřevo z dýhárny v Chrudimi,“ ukazuje Lupínek.

Retro i s košíkem. Foto: Harold Bicycles

Retro i s košíkem. Foto: Harold Bicycles

Při výrobě blatníků a cyklodoplňků dvojice spolupracuje výhradně s českými dodavateli, kteří používají české materiály. „Každý výrobek je výsledek ruční práce lidí z Hradce Králové a okolí. Nejsme továrna, ale nadšenci,“ vysvětluje třiadvacetiletý podnikatel. Zrovna nedávno vyrobili speciální červenou tříkolku pro mladého golfistu Lukáše, který prodělal obrnu a golf mu pomáhá zlepšovat motoriku a pohyb.

Dvojice pracuje také na vývoji vlastních cyklistických rámů, protože je nechce dovážet z Asie. „Máme tolik zakázek, že na vývoj vlastních rámů nezbývá moc času. Lákají nás materiály jako karbon a titan, už dlouho vyvíjíme karbonovo-bambusový rám. Chceme vyrábět klasické designy ze 30. až 70. let minulého století, jen lehčí, pevnější a kvalitnější. Pavel má v oboru kompozitních materiálů vzdělání, jinak bychom si to nemohli dovolit,“ vysvětluje Lupínek.

Podnikatelé nabízejí také ořechové a bukové rukojeti a na dalších stylových součástkách pracují. Brzy představí dřevěno-kožené brašny.

Typickými zákazníky jsou lidé mezi dvaceti a čtyřiceti lety, kteří nechtějí jezdit do práce na “zrezlé plečce” ani na horském kole. Podle Lupínka si každá příležitost žádá jiné kolo. „Já sám mám sportovní kolo na silnici, do terénu. Městské, když jedu v džínách a triku, a další kolo do města k  saku,“ vyjmenovává Lupínek.

… Přečtěte si celou story o Harold Bicycles v magazínu MY89 – zde »

Přestavba kola se nejčastěji pohybuje v rozmezí od 8 do 15 tisíc korun, závisí na výbavě a požadavcích zákazníků. „Kola nevyrábíme ‘do foroty’. S každým zákazníkem se sejdeme a poslechneme si jeho představy, podle kterých kolo tvoříme. Proto na výsledek lidé čekají jeden až dva měsíce,“ přibližuje Lupínek.

Ve své dílně kolo zbaví laku, zkontrolují, jestli je rám v pořádku a podle potřeby ho upraví. „Rám pak putuje do lakovny a my zatím připravíme všechny díly, se kterými budeme kolo kompletovat. Zarytým cyklistům během té doby nějaké kolo půjčíme,“ směje se Lupínek. Přestavba kol je podle něho sochařina.

 

Sdílet článekTweet about this on TwitterShare on Facebook
Předchozí článek

Tesco magazín nově v České republice!

Následující článek

Vymysleli odpadkový pytel s více komorami, bodují s ním ve světě

Dlasková Kristýna

Dlasková Kristýna

Studuje žurnalistiku a politologii na brněnské Masarykově univerzitě. Spolupracuje s Hospodářskými novinami, zajímají ji životní příběhy inspirativních lidí, sociální podniky a nápadité projekty mladých podnikatelů. Neustále si zpívá, nejvíc si odpočine u vaření a její srdeční záležitostí jsou Krkonoše a Brno.