Effishunter, to je nový stroj, který tento rok představila firma CZ Loko z České Třebové. Díky této dvounápravové motorové lokomotivě  získala firma velkou zakázku v ostravském areálu ArcelorMittal v řádu stovek milionů korun na provoz vlečky. “Neobjednávají si jen lokomotivy, ale službu. My jim garantujeme, že budou mít čím náklad vozit, a jim je v podstatě jedno čím,” popsal v Mf Dnes kontrakt Josef Bárta, který v CZ Loko drží většinový podíl.

Lokomotiva EffiShunter. Zdroj: czloko.cz/

Lokomotiva EffiShunter. Zdroj: czloko.cz/

Firma především těží z toho, že modernizuje staré lokomotivy. Dopravci koupí starý stroj, který projde modernizací, upraví se design a poté vypadá stroj jako nový.

CZ Loko za slibný trh považuje ten ruský, kde je vozový park zastaralý a už zde jezdí tisíce českých lokomotiv, které Rusové velmi dobře znají. Velký zájem o produkty firmy přichází se soukromé sféry, zájem mají o zcela nové čtyřnápravové lokomotivy řady 744, které firma vyvinula a také je vyrábí.

Ruský trh však loni zamrzl z důvodu nízké ceny ropy a sankcím. A ač prezident Miloš Zeman minulý rok tvrdil, že u ruských železnic zajistí velkou zakázku pro CZ Loko, zatím se to nestalo. “O žádné takové zakázce tedy nevíme,” směje se Bárta. Podle něj se nicméně situace na ruském trhu začíná stabilizovat. “Půl roku jsme neměli s Ruskem jediný obchod, teď začínáme znovu jednat,” uvedl pro Mf Dnes.

Nejistota kvůli Rusku už není taková, jaká ve firmě panovala minulý rok. “Přelom roku byla ještě taková mlha a situace nebyla příliš dobrá, pak přišla naštěstí zakázka na modernizaci drezín pro Správu železniční dopravní cesty,” vzpomíná Bárta, podle něhož letošní plán počítá opět s překročením dvoumiliardových tržeb.

Firma dobývá i další trhy, pronikla do Pobaltí díky velké zakázce na modernizaci 28 lokomotiv pro lotyšské státní dráhy. A také začíná pronikat na finský trh. Josef Bárta vidí finský trh jako velmi perspektivní, mohl by totiž CZ Loko pomoci otevřít dveře na západní trhy.

Sdílet článekTweet about this on TwitterShare on Facebook
Předchozí článek

ŠKODA hlásí za první pololetí nový prodejní rekord

Následující článek

V Zámrsku je kovárna světové třídy. Brück AM slaví 20 let

Daniel Severa

Daniel Severa