V sobotu 21. listopadu 2015 se v Česku již potřetí koná charitativní Národní potravinová sbírka, která si během krátké doby vybudovala silnou tradici. Díky sbírce, do níž se zapojují tisíce nakupujících i dobrovolníků, se v období před Vánoci dostanou k lidem bez prostředků potraviny, které by si jinak nemohli dovolit koupit.

Akci organizuje platforma Byznys pro společnost ve spolupráci s Českou federací potravinových bank a Armádou spásy a celou řadou partnerů – obchodů, firem i dalších institucí (přehledně zde »).

Národní potravinová sbírka 2015

Z kampaně na letošní ročník Národní potravinové sbírky.

Potraviny budou od lidí – zákazníků, kteří jídlo darují přímo v obchodech během běžného nákupu, vybírat více než dvě tisícovky zapojených dobrovolníků. Podle předsedkyně nevládní platformy Byznys pro společnost Pavlíny Kalousové je tak sbírka jednou z největších dobrovolnických akcí v Česku: „Téma odpovědného a šetrného nakládání s potravinami je pro nás jednou z klíčových oblastí. Díky ohlasu, který vyvolaly předešlé Národní potravinové sbírky, víme, že téma rezonuje celou společností. Jsme proto rádi, že s podporou významných partnerů můžeme pracovat na změně – aby se v Česku méně plýtvalo potravinami a aby jídlo, které se nespotřebuje, pomáhalo lidem v nouzi.“

Ve více než 470 obchodech po celé zemi ze sítí Albert, dm, Globus, Kaufland, Makro, Penny Market a Tesco budou celou sobotu 21. listopadu asistovat dobrovolníci v typicky modrých zástěrách s logem projektu „Potraviny pomáhají“.

Jídlo, které obyvatelé nakoupí a vzápětí vloží do speciálních košů v supermarketech, poputuje přes potravinové banky neziskovým organizacím přímo v místech, kde lidé darovali. Pomohou tak matkám s dětmi v azylových domech, seniorům, osobám bez domova či lidem s handicapem.

Do potravinových bank po celé republice bude jídlo zdarma svážet logistická firma Raben Logistics Czech. Sbírky se přímo účastní rovněž významné firmy, které věnují potravinové dary, jako společnost Carrier Commercial Refrigeration, Mars, Rohlik.cz, Sodexo nebo Unilever.

Pilotně se do Národní potravinové sbírky zapojí také vybrané školy a školky. Například Mateřská škola U Uranie z Prahy 7 již oslovuje firmy v okolí. „Tesco nám dodá potraviny na výrobu zdravých svačinek. Děti je budou připravovat s učitelkami. Ty pak nabídneme firmám v okolí výměnou za trvanlivé potraviny do sbírky. Budete to taková symbolická výměna, která bude mít i vzdělávací a komunitní přesah,“ vysvětluje princip spolupráce ředitelka školky Mgr. Michaela Kuběnová (detailně zde »).

Národní potravinová sbírka se v ČR poprvé uskutečnila v roce 2013 (o prvním ročníku zde »). Platforma Byznys pro společnost se akcí snaží upozornit na problém plýtvání potravinami na straně jedné a nedostatku jídla pro lidi bez prostředků na straně druhé. Podle statistik žije až patnáct procent obyvatel Česka na hranici chudoby a nemohou si dovolit pravidelné jídlo. Na druhé straně se v ČR každoročně vyplýtvá 80 kilogramů potravin na hlavu, pokud počítáme celou populaci včetně narozených dětí. Národní potravinová sbírka si klade za cíl apelovat na veřejnost, firmy i instituce a pomoci tak tyto trendy dlouhodobě měnit.

V prvním ročníku sbírky lidé a firmy darovali 66 tun potravin, v roce 2014 to bylo již 173 tun (detaily zde »).

Organizaci Byznys pro společnost se spolu s partnery při pořádání loňské sbírky rovněž podařilo dosáhnout významné změny v systému danění potravinových darů, na které lze od roku 2015 v Česku uplatňovat DPH blížící se nule. Firmám se tak významně zjednodušilo darování jídla na charitu.


 

 Národní potravinovou sbírku 2015 podporují:

NPS organizuje: Byznys pro společnost ve spolupráci s Armádou Spásy a Federací potravinových bank

Strategičtí partneři: Albert, dm, Globus, Kaufland, Makro, Penny Market, Tesco, Carrier

Partneři: Raben Logistics, Mars, Rohlik.cz, Sodexo, Sodexo Benefity, Unilever

S podporou: Ministerstvo zemědělství, MČ Praha 7, Mateřská škola Uranie, ZŠ Letohradská P7

Hlavní mediální partner: Český rozhlas Mediální partneři: DeadLineMedia, Loosers, MilujemeJidlo.cz, My89.cz
O Byznys pro společnost, z.s.:

Největší organizace na podporu společensky odpovědného byznysu v ČR. Je národní partnerskou organizací CSR Europe, celoevropské platformy pro odpovědné podnikání (corporate social responsibility) a českým koordinátorem mezinárodních programů (např. Diverzita.cz). V Česku vedle NPS organizuje třeba celosvětové dny firemního dobrovolnictví Give&Gain a Engage.

www.byznysprospolecnost.cz // facebook.com/byznysprospolecnost  // twitter.com/odpovednefirmy

kontakt: Jakub Unger, unger@byznysprospolecnost.cz , +420737214123

Sdílet článekTweet about this on TwitterShare on Facebook
Předchozí článek

ŠKODA AUTO ve Vrchlabí je "Továrnou roku"

Následující článek

Tři značky Prazdroje světovými vítězi v marketingové soutěži

Editor

Editor